بهار امسال..2

درگذشت جوان ناکام شادروان جواد یزدانپرست را به خدمت خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل خواستاریم .
ضمنا مراسم خاکسپاری آن مرحوم در امروزشنبه ۰۳/۰۱/۹۲ ساعت ۱۵:۳۰ عصر در محل مصلای برق مزار تایباد برگزار خواهد شد. حضور شما عزیزان تصلی بخش روح بازماندگان خواهد بود.
روحش شاد و یادش گرامی...
از اهالی محترم روستای رهنه به خصوص جوانان عزیز روستا که در راستای ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ های نو و عامه پسند پیشقدم هستند که این باعث افزایش وجهه و اعتبار روستا نیز میشود خواهشمندیم به کسانی که این روزها از فضای سبز اطراف روستا خصوصا سرچشمه و تنگل استفاده میکنند .به خاطر دور ریختن آشغال ها هشدار دهند که این فضای زیبای طبیعت کثیف و آلوده نشود
زیرا حیف است این طبیعت زیبا آلوده گردد
با تشکر
از مالکین روستا خواهشمندیم زمین های که اجدادشان به هر عناوینی به دیگران واگذار نموده اند را حالا پس از چندین سال پس نگیرند به بهانه نداشتن مدرک خرید
و شهری از نمک بر زخم هایم
در اینجا بین این مردم خدا نیست
که تنها مانده ام من با خدایم
نه مردم با هوایم جور هستند
نه حتی آسمانش با هوایم
گذر باید از این دیوارها کرد
و برگردم ٬که اینجا نیست جایم
هنوزم می توانم پر بگیرم
هنوزم چون کبوترها رهایم
قلم را می گذارم لای دفتر
و در را نرم نرمک می گشایم
چنان آهسته امشب می روم راه
که از من جا نماند رد پایم
تو هم دنبال من هستی از این پس
سراغم را بگیر از روستایم.
به سن و سال ما قد نمیده که تو جریان انقلاب شرکت کرده باشیم ولی همه مون از ایام دهه فجر خاطراتی داریم. بیشتر خاطراتمون هم از جشن های مدرسه است.
یاد شور و شوق های زمان جشن دهه فجر و مسابقاتی که برگزار میشد به خیر.![]()
هر کسی هر چی میتونست از خونه شون میاورد مدرسه تا واسه جشن مدرسه رو تزئین کنند. یکی فرش میآورد. یکی چادر. یکی میز و خلاصه هرکی هرچی در توان داشت نیاورد
چه همدلی و مهربونی بود اون موقع ها... محبت ها خیلی کم شده الان. همه گرفتار زندگی خودشون شدند.
یادمه گروه سرود داشتیم. بچه ها طنز اجرا میکردند. مسابقات مختلف بر گزار میشد
شرشره و تابلو ......
الان خبری از اون کارا نیست
به امید هم دلی بیشتر اهالی روستا![]()
بهرحال از همه دوستان بازدید کننده ، صمیمانه تشکر می نمایم
زعفران از گياهان پيازدار و چندساله است كه گاهي اوقات پياز آن مدت بيش از 15 سال در زمين مي ماند . زمان كشت اين محصول، معمولاً شهريور ماه و اوايل مهرماه است . براي كاشت ، پيازها را از زمينهايي كه قبلاً زعفران بوده در مي آورند و به صورت رديفي در شيارهايي كه در زمين ايجاد شده با فاصله 20 سانتي متر از هم مي كارند . از نظر آب و هوايي، زعفران در مناطقي رشد مي كند كه آب و هواي معتدل با تابستانهاي گرم و خشك و زمستانهاي ملايم دارد . محصول زعفران در زمستان و اوايل بهار احتياج به آب دارد اما در تابستان نيازمند به آب نيست .
گل دهي زعفران:ميزان گل و محصول دهي زعفران در سطح ، بستگي كامل به حاصلخيزي و استعداد زمين و سن مزرعه دارد . در سالهاي اول و دوم پس از كاشت پياز ، مقدار محصول زياد نيست ولي از سال سوم به بعد با افزايش تعداد پيازها در زير زمين كه ناشي از قابليت تكثير پذيري پياز زعفران است ، ميزان گل دهي زعفران افزايش مي يابد .در سالهاي پنجم ، ششم و هفتم ميزان محصول و برداشت گل به حداكثر مي رسد و از سال هشتم به بعد گل دهي مزارع زعفران كاهش مي يابد و پيازها بايد از زمين خارج و در زمين ديگري كاشته شود . با توجه به خاصيت تكثير پذيري پياز زعفران، مقدار پيازي كه بعد از هشت سالگي از يك مزرعه خارج مي شود، براي كاشت زعفران جديد در سطحي حدود پنج برابر آن مزرعه كفايت مي كند .از هر پياز زعفران سالانه بين دو تا پنج گل برداشت مي شود .بر اساس محاسبات انجام شده از هر 15هزار گل زعفران صد گرم زعفران خالص بدست مي آيد . به عبارت ديگر بازدهي هر هكتار زمين زعفران حدود شش كيلو گرم زعفران خشك است .
عملیات کاشت (سال اول): در فصل بهار زمین مورد نظر را در طی یک هفته دو بار شخم زده شود بطوریکه همه کلوخها خرد شده و کود بخوبی با خاک مخلوط گردد. پس از رشد علفهای هرز را وجین نموده و تا موقع کاشت رها شود.
در اوایل پاییز چند روز قبل از کاشت زمین را آبیاری و برای سومین مرتبه زیر و رو کرده بعد از آنکه همه کلوخه ها خرد شدند پیازهای به روش فارویی یا کرتی کاشته شوند.
طریقه کاشت پیازها: پیازها انتخاب شده باید سالم و عاری از هر گونه بیماری و یا آسیب دیدگی بوده و قبل از کاشت با سموم قارچ کش ضدعفونی شود.
فاصله پیازها روی ردیف 20 سانتیمتر و فاصله بین ردیفها را 25 سانتیمتر است که در غیر این صورت پیازها رشد مناسب نخواهند کرد در هر هکتار به طور متوسط 3 تن پیاز کاشته می شود.
بعد از کاشت پیازها بلافاصله مزرعه آبیاری شود و اگر 3-2 روز قبل از کاشت آبیاری صورت گرفته باشد می توان آبیاری را تا چند روز بعد از کاشت به تعویق انداخت بهترین زمان آبیاری مزرعه اواخر مهرماه می باشد اگر آبیاری زودتر از زمان مقرر انجام شود برگها قبل از گلها ظاهر می شوند که در این صورت عمل برداشت را با مشکل مواجه می سازد.
بنابراین باید مراقب بود که در فاصله زمانی بین مرحله کاشت پیازها و زمان برداشت گل فقط یکبار آبیاری انجام شود. زعفران گیاهی است مخصوص مناطق خشک و آب چندانی نیاز ندارد اما اگر بعد از برداشت و طول زمستان چندین نوبت مزرعه آبیاری شود پیازها درشت تر خواهند شد و باعث می گردد که گیاهان قویتری ایجاد کند. آبیاری زعفران زمانی انجام می شود که محصولات دیگر به آب احتیاج ندارد.
داشت :
کوددهی: در اواسط مهرماه در حدود 15 تن در هکتار کود دامی به زمین داده و شخم سطحی زده می شود. بطوریکه به پیازها آسیبی نرسد اگر در مزرعه علف هرز دیده شد باید وجین انجام گیرد.
آبیاری: آبیاری در سال دوم همانند سال اول انجام می شود اگر بارندگی در حد متوسط باشد هر 20 روز یکبار آبیاری کفایت می کند(دور آبیاری به نوع خاک هم بستگی دارد و در خاکهایی با درصد شن بیشتر دور آبیاری کوتاهتر و در خاکهای رسی دور آبیاری بلندتر است)
در سالهای خیلی سرد در ماههای دی و بهمن باید از آبیاری مزرعه خودداری نمود زیرا باعث یخ زدگی و فساد پیازها می گردد. آخرین آبیاری در اواسط فروردین است زمانی که برگهای زعفران رو به زردی می گرایند بعد از آن برگها را چیده و بعنوان خوراک دام استفاده گردد ولی دقت کنید که به هیچ وجه دام را برای چرانیدن در مزرعه رها نکنید چرا که به پیازها فشار آورده پیازها آسیب دیده و احتمال سبز شدن آن در سال آینده کاهش می یابد.
کنترل علفهای هرز: بهترین روش کنترل علفهای هرز وجین دستی است که دو بار در سال انجام می شود. در صورت لزوم از علفها کشهای مناسب با توصیه کارشناسان مربوطه استفاده می شود.
کنترل آفات: خرگوش و جوجه تیغی از جمله جانورانی هستند که از پیازهای زعفران تغذیه نموده و به مزرعه خسارت می زنند در صورت مشاهده آثار آن از طعمع مسموم طبق توصیه کارشناس مربوطه استفاده می شود.
کشت زعفران فقط در سال اول ولی برداشت آن 7 سال می باشد.
برداشت :
فصل برداشت زعفران آبان ماه هر سال است . در تابستان مزارع زغفران خشك است و آثاري از گياه زعفران در روي زمين پيدا نيست . برداشت گل زعفران 10الي15 روز بعد از اولين آبياري و با پيدايش اولين گلها شروع مي شود و هر سال در هر منطقه فقط به مدت 15 روز ادامه مي يابد . گلهاي زعفران قبل از آفتاب چيده مي شوند . تابش آفتاب و تاخير در چيدن گل باعث كاهش مرغوبيت و همچنين افزايش مشكلات برداشت مي شود . افرادماهر مي توانند روزانه 4تا6 كيلو گل زعفران را از مزرعه جمع آوري كنند .
پس از چيدن گل زعفران از مزرعه نوبت جداكردن كلاله سپر قرمز رنگ آن كه همانزعفران اصلي است فرا مي رسد . اين عمل را زعفران كاران (( پر كردن زعفران )) مي گويند و كار بسيار مشكلي است بطوريكه يك فرد ماهر در يك روز تنها قادر است حدود 4كيلوگل زعفران را پر كند . بعد از جداشدن كلاله قرمز از گل زعفران، آن را در آفتاب يا سايه و ياجديداً از طريق آتش خشك مي كنند و سپس بسته بندي كرده و براي عرضه به بازار مي فرستند . از لحاظ بسته بندي ، دو نوع بسته بندي معروف در بازار ايران وجود دارد كه عبارت است از : (( زعفران سر گل )) (( زعفران دسته )) . رعفران سر گل، نوع مرغوب تر بوده و قيمت آن هم گرانتر است . ساير قسمتهاي گل زعفران مانند گل برگ و ساقه هاي آن دور ريخته مي شوند . البته درداخل گل زعفران يك رشته سپر زرد رنگ نيز وجود دارد كه غالباً آن را دور مي ريزند .
به رغم سختي كار برداشت زعفران، با وجود پيشرفتهاي زياد تكنولوژي ، محصول زعفران با داشتن قدمت چهار هزار ساله هنوز در تمامي ابعاد به صورت سنتي اداره مي شود .كاشت ، داشت، برداشت و حتي روش خشك كني محصول زعفران نيز سنتي است كه اين امر موجب بروز مشكلات فراواني براي توليد و ارزه اين محصول مي باشد بنا بر اين استفاده از ماشين و گسيل داشتن ابزار مدرن به سوي مزارع زعفران ، با توجه به اهميتي كه اين محصول در تجارت خارجي ايران و كسب درآمد ارزي و نيز افزايش درآمد كشاورزان دارد ، امري اجتناب ناپذير به نظر مي رسد .
برداشت زعفران: مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی ندارد و فقط پیازهایی که درشت تر بوده و تغذیه خوبی داشته اند به گل رفته و تولید زعفران می کنند.
زمان گلدهی مزرعه معمولا آبانماه و دوره گلدهی 15 روز بطول می انجامد برداشت زعفران توسط دست و نیروی انسانی انجام می گیرد.
بهترین زمان گل گیری در ساعات اولیه صبح و قبل از طلوع آفتاب می باشد بنابراین به تعداد نیروی کارگری زیادی نیاز است اگر گلها در معرض باد و نور خورشید قرار بگیرند کیفیت خود را از دست داده و عطر و رنگ آن کاهش می یابد.
بعد از چیدن گلها رشته های زعفران را از گل جدا کرده و بر روی پارچه های تمیز در اطاقکی که سایه بوده و تهویه مناسبی داشته باشد پهن کرده تا کاملا خشک شوند.
از هر هکتار مزرعه زعفران بطور متوسط سالانه 10 کیلوگرم زعفران خشک بدست می آید. در پایان سال هفتم باید پیازها را از زمین دیگری منتقل نموده قابل توجه است که پیازها را در سال اول را دارند پس در سال هفتم 5 هکتار زمین را با این مقدار پیاز می توان به زیر کشت برد.
کاشت و برداشت زعفران به ماشین آلات سنگین نیاز ندارد
روستا های دیگر هر کدوم حداقل یک یا دو کاروان پیاده داشتند
اما روستای ما چی؟
مردم و مسولین روستا به چه چیزی فکر میکنند؟
طی ماه های گذشته افراد زیادی طی تماس تلفنی و یا حضوری اعلام کرده اند که از وبلاگ دیدن فرمودند و رضایت خودشان را از قالب کلی وبلاگ اعلام کرده اند که از همه این عزیزان تشکر می کنم اما نکته قابل توجه اینکه چرا این عزیزان نظر خود را به صورت مستقیم در قسمت نظرات درج نکرده اند؟
در قسمت پایین هر مطلب که درج می شود قسمتی با عنوان نظر وجود دارد که با کلیک بر روی کلمه نظر پنجره ای باز می شود که می توانید نظرات خود را با نام خودتان درج بفرمایید.نکته بعدی اینکه امیدوارم همه شما به عنوان نویسنده در وبلاگ فعالیت بفرمایید چون اطلاعات بنده روستا کامل نیست و بنده به شدت روی همه اهالی برای درج مطلب حساب کرده ام.
به امید همکاری های بیشتر
از اهالی محترم روستای رهنه دعوت میشود کسانی که عکس یا مطلب قدیمی دارند و دوست دارند که در سایت روستا به نمایش گذاشته شود خواهشمند است آن را به صورت اسکن در آورده و به مدیر سایت تحویل نمایند
زندگی در گردن افتادست بیدل چاره چیست
شاد باید زیستن ناشاد باید زیستن
پشت اتاق عمل ایستاده ای. نفست در سینه حبس است. صدای قلبت را می شنوی. نگران مریضت هستی.
کنار تو جماعتی دیگر هم ایستاده اند. نوزادی را می آورند. دورش هلهله ای برپا می شود. بستگانش فریاد شادی سر می دهند و پدر نوزاد را تبریکی می دهند. آن گروه می روند و دیگران هنوز مضطرب و مشوش در انتظاری جانفرسا پشت اتاق منتظرند.
تختی دیگر را می آورند اما سراپای مریض و حتی صورتش را با پارچه ای سفید پوشانده اند. گویا در هنگام عملیات ترک حیات گفته است. بی تابی بستگانش را هم حتماً می توانید حدس بزنید.
در همین اتاق یکی تازه به دنیا می آید و یکی از دنیا می رود. یکی با آمدنش اشک شوق بر دیده ها جاری می کند و دیگری با رفتنش اشک غم.
دنیای عجیبیست. آنکه آمده است نیز روزی رفتنی است. امروز تعدادی را خندانده و فردا می گریاند. عجب سرنوشت تغییر ناپذیریست!
دنیا سراسر تکرار همین آمدن ها و رفتن هاست. بیچاره انسانها که هنوز هم با آمدن تازه واردان خوشحال و با رفتنشان می گریند.
گاهی که می اندیشم می بینم دنیا جای مزخرفی است. اما با تمام این حرفها نمی توان از آن چشم پوشید. بازیچه ی سخت دلفریبیست.
اگه خواسته باشیم شب تو روستا پیاده روی کنیم باید یک وسیله روشنایی داشته باشیم و گرنه از بس تاریکی مطلق وجود دارد اصلا جلو پا یمان را نمیبینیم
خدا کند این مشکل هم حل شود
ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان از بزرگان محترم روستا خواهشمند است که این هیت روستا را تجزیه نکنند و اجازه دهند همه مردم روستا در کنار هم مشغول عزاداری باشند
باتشکر
یکی دیگر از خیابان های اصلی روستا نیز شامل طرح عزیز هادی شد و خرابی زیادی به بار آورد
خیابان قمر بنی هاشم (کوچه مددی های سابق)تا جاده آسفالت فرزنه قراره آسفالت بشه
به سلامتی
با خبر شدیم که حسن علی حسن زاده دار فانی را وداع گفته اند
از درگاه خداوند برای ایشان رحمت و برای خانواده شان صبر جزیل خواهانیم
ما را در غم خود شریک بدارید
این شهید هم جزء شهدای روستایمان است و باید احترام زیادی قایل شد
با تشکر
باسلام
بعضی از دوستان به من اطلاع داده اند که اداره محترم مخابرات شهرستان تایباد کار خوبی انجام داده و
اینترنت پر سرعت به روستایمان آورده ...
اما ظاهرا استقبال خوبی از این خدمات خوبی که ارایه شده متاسفانه نشده
چند نفر محدود ازین طرح استفاده نموده اند
مخابرات هم گفته که اگه همینجوری استقبال شود خدمات اینترنت را قطع میکنه
از کسانی که کامپیوتر دارند دعوت میشه که از این طرح استفاده کنند
........
اهالی محترم روستای رهنه:
پدر شهید گل محمد عباسی، به زیارت حضرت حق شتافت، تا پاداش ایثار و صبوری خود را دریافت کند. بی تردید، آن مرحوم، در اجرِ عظیمِ مجاهداتِ فرزند شهید خویش، سهمی بسزا دارد و امروز در محضر الهی، میهمانِ شهید عزیزش می باشد. اینجانب درگذشت آن فقید سعید را به مردم وفادار روستای شهید پرور رهنه، بویژه به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت احدیت برای آن مرحوم، رحمت واسعه و برای عمومِ بازماندگان صبر جزیل خواستارم.....
امسال بازار مسافرت اهالی روستا داغ شده
همه رفتند مسافرت و خوش گذروندند
موفق باشید.ایشاله
باسلام به همه
مطلبی که امروز میخوام بگم در مورد روش نامناسب جمع آوری زباله ها در روستای عزیزمان رهنه میباشد
در هر منطقهای روش مناسب دفن زباله ، یکی از فاکتورهای اصلی حفظ محیط زیست میباشد. امروزه دفن زباله به روشهای مختلفی در سراسر ایران و جهان صورت میگیرد اما متاسفانه روشی که در روستای ما مسولین به کار میگیرند، خیلی مناسب و جالب نمیباشد!! به طوری که محلی مشخص و مطمئنی را برای دفن زباله انتخاب نکرده اند و در مکان های مختلف این کار انجام می شود.
متاسفانه بعضی از فعالیتهای انسانی منجر به تخریب و آلودگی آن میشوند. دفن و یا پخش نا مناسب زبالهها در محیط زیست موجب آلودگی هوا، آب زیرزمینی و خاک می شود و همچنین برای جانداران منطقه ایجاد خطر مینماید.
بنابراین از مسولین روستاوشهرستان خواستاریم جهت رفع این مشکل به منظور حفظ سلامت بشر و محیط زیست، اقدامات لازم را مبذول نمایند.
دوستان عزیز تضمین سلامتی جامعه بشری در حفظ سلامتی محیط زیست می باشد
قبلا عکس شهدا بود
دهیار محترم لطفا توضیح دهید...
واقعا در تاریکی شب راه رفتن تو روستا مشکله
خصوصا تو این شب ها که عروسی ها هم پشت سر هم شروع شده و زن و بچه مردم شب میرن عروسی و ....
حتی یک تیر چراغ برق روشن نیست
واقعا مشکل کجاست.....؟؟؟؟؟!!!!!
لطفا دنبال راه حل باشید
امروز از شبکه خراسان رضوی برنامه زیبای دوستانه به روستای عزیز رهنه تشریف آورده بودند
این بچه های دوست داشتنی روستا چه ذوقی داشتند وقتی که برنامه مسابقه داشت اجرا میشد
از کسانی که مایلند این برنامه رو ببینند
شبکه ۵ یا خراسان رضوی برنامه دوستانه نشون میده
میتونن بروند و تماشا کنند
جالب بود
باتشکر از عوامل زحمتکش برنامه دوستانه
و باتشکر از دهیار محترم روستا و همچنین آقای علی اصغر وطن خواه که زحمات زیادی در بهتر انجام شدن کارها انجام داده اند
راستی چه برکاتی داره این عید فطر
دید و بازدید...............
بخور بخور................
چی میشد هر روز عید بود.......؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
در ذیل تصاویری از این نماز باشکوه برایتان میگزارم انشا اله که راضی باشید
تشکر از کسانی که دست اندر کار این موضوع بوده اند
شعری که امروز میخوام براتون تو این کامنت بذارم
چند سال پیش با دوست عزیزم جواد دلیریان که چند سالی در زمینه شعر و شاعری فعالیت داشته و
دراین زمینه هم دفتر شعری رو نوشته سرودیم که تقدیم شما میکنم
رهنه
عزیزان من نشستم موقع ظهر
کنم توصیف رهنه بادلی پر
اگر اشتب بود در حرف بنده
زنید بر سر من خروار آجر
وجود دارد به رهنه هشت تراکتور
زمین شخم میزنند تخم میکنند پر
به اکثر شغلشان دامدار باشد
همه دارند دو صدها میش و کابر
زپیرزالان رهنه مینویسم
که کارشان بود زاری و غر غر
که پیرمرد ها همه نسوار دارند
چلیم هم یارشان باشد به کر کر
جوانان سیه چشم شکاری
که بر دریا زنند بیرون کنند در
خماری چشم دختر های رهنه
که نصفشان بود هم لووس و هم نر
برای کار در دشت و بیابان
کنون خر داده جایش را به موتور
دو صد هنداو ایز با صد ماشین
صدایشان بود ترتر و هرهر
بهار را در طبیعت میگذرانند
زمستان را نشینند پای والر(چراغ)
به تایستان و پر خاک و پر از گرد
بریزد بر سرشان خاک شرشر
اگر حرف بدی گفتم ببخشید
بلغزیده زبان خورده است سر
جواد خان را علی اکبر کمک کرد(پرهاده)
در این شعر بلند پر زد و خورد
(جواد دلیریان)
هوای گردو خاک و خیلی کثیف بود
منم که آلرزی دارم و حساس
حالم خیلی بد شد
دیگه تو این روزا نمیرم رهنه
چون هوای خوبی نیست
امروز میخوام عکسایی از یه منطقه زیبا و تفریحی روستا رو براتون بزارم که فوقالعاده زیباست ومن تو ایام نوروز با دوستان رفتیم اونجا .....
البته با ماشین سخته که بخوای بری ولی با موتور میشه به این مکان بسیار زیبا رفت
سلامی از جنس بهار![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
خدارا شکر
امسال سال نسبتا آبادی است برف و باران خوبی باریده و همه کشاورزان و دامداران رو خوشحال کرده
بعد از چندین سال خشکسالی امسال مردم طعم واقعی بهار رو میچشند
البته اگه سال خوبی باشه واسه همه خوبه
فقط مختص کشاورز و دامدار نیست
همه مردم به نحوی فایده شان را میبرند
تو این ماه سه بار بارون بارید
بارون اولی که هم حجمش زیاد بود و هم با سرعت بارید که به فاصله نیم ساعت تایباد و روستاهاشو آب میخواست ببره......
بارون دومی همین هفته پیش بود که نم نم بود ولی خیلی عالی بود یه ۵ یا ۶ ساعتی بارید
و بارون سوم که تقریبا مثل اولی بود با این تفاوت که این بارون روستا ها بشتر بارید و تایباد کمتر ولی بارون اول تایباد بیشتر و روستاها کمتر بارید
تقریبا همه سد های خاکی تایباد و حومه با ظرفیت کامل پر از آب شده
بازم خدایا شکرت واسه این همه نعمتت![]()
فعلا بای![]()
از همه شما معذرت میخوام که نتونستم یک ماهی اینجا رو به روز کنم![]()
ایشااله بعد از تعطیلات در خدمت شما دوستان خواهم بود![]()
آخه تعطیلاته و منم مثل همه مردم رفتم به روستامون و از بهار بسیار زیبا لذت میبرم
جای همه شما خالی واقعا طبیعت بکر روستا اجازه نمیده که جای دیگری رو انتخاب کنم
دیروز از یس که بارون اومد تقریبا همه جای رو آب برد ..........بند کرات هم داره کم کم شکل خوبی به خودش میگیره و پر آب میشه
امروز رفتم کوه تمام جاده های خاکی رو سیل خراب کرده بود و راننگی بخصوص با موتور مشکل بود چه رسد به ماشین
ما که هر روز با دوستان و یا فامیل میریم کوه و خوش میگذرونیم...
جای همه شما خالی
بای تا های
خیلی خوب شده..... هم جدول کشی و هم هموار شده
رفت و آمد وسایل نقلیه آسونتر میشه
میگن قراره آسفالت شه
در هر صورت ما که خوشحالیم ازین بایت
چشم حسود کور همچنین تشکر میکنیم از همه کسانی که در این زمینه و برای آبادانی روستا خدمت رسانی میکنن
اجرکم عند اله
هر کی به هرکی شده....
راستی آدما چرا اینجوری شدن...؟![]()
![]()
یعضی ها هزار ماشاله گرگ شدند
و بعضی دیگر نمیخواهند از قافله گرگ ها عقب بیفتند![]()
یکی نیست بگه شما واقعا این نبوغ و استعداد را از کجا آورده اید....؟![]()
اصلا من که موندم چرا اینجوری شده![]()
ای خدا نیامرزه اون کسی که تو این منطقه رفت و معدن کشف کرد و مردم را به شور انداخت![]()
میگن ارشمیدس بوده....!!!!!!!!!![]()
حالا هم هرکی از راه میرسه میره شرکت میزنه.....معدن پیدا میکنه.....به ثبت میرسونه.....![]()
همه مردم مخ شدن![]()
نشست های خانگی بر پا میکنن و دنبال برنامه ای هستند که معدنی رو پیدا کنند و به پولی برسند
و ازین حرافا![]()
مگه این کوه های بدبخت چه گناهی کردند که همه مثل تیر و تبر افتادن به جون این کوه های بیچاره..؟![]()
متاسفم واسه این دولت جمهوری اسلامی که اصلا به فکر نسل های آینده نیست![]()
بابا مردم ایران که قشر پولدار نیستند که...؟؟؟؟!!!!!![]()
باید به فکر مستضعفان هم بود....!!!![]()
مردم روسنایمان هم چه مردم بدبختی هستند![]()
یک عده ای را رفتند نماینده کردند به عنوان هیت مدیره شرکت که خودشان هزار ماشاله(........)هستند
هرکی به فکر خودشه![]()
اصلا مردم روستا کیلو چند....؟![]()
هرکی واسه خودش میخواد با یه پیمانکار قرارداد ببنده و پولی هم به جیب مبارک بزنه![]()
این بزرگای روستا میخواهند از دو طرف سود ببرند![]()
۱-هم میخواهند عضو هیت مدیره ویا مسول تو شرکت روستا فعال باشند که از دیگران عقب نیفتند![]()
۲- هم در خفا شرکت تشکیل میدهند و برا ی خودشون کار میکنند![]()
جالبه......!!!!!!!!!!![]()
یه عده هم که از روستا نیستند و از تایباد و یا شهر یا روستا های دیگه هستند دارند تو زمینهای و کوههای محدوده رهنه رفت و آمد میکنند![]()
بیچاره کوه های بدبخت![]()
![]()
![]()
![]()
چون تا حالا آدم که ندیدند![]()
به یک باره از بس که مردم بینشون رفت و آمد کردند جاده های خاکی تبدیل به اتوبان شده![]()
راستی دولت محترم نمیخواد واسه این اتوبانها اسم تعیین کنه.....؟؟؟؟؟!!!!!!!!![]()
آخرش نفهمیدم چی گفتم.....![]()
به نظر شما وقایع اخیر روستای رهنه و اقدامات شورا و نمایندگان مردم شریف روستا در مورد معدن و اختلاس های احتمالی در این وبلاگ چیزی بنویسم که چهره زشت چند نفر برای مردم روستا رو بشه و مردم روستا این چند نفر رو بشناسند و دیگه به اونها اعتماد نداشته باشند....؟
لطفا نظر بدین چون نظرات شما خیلی مهمه
با تشکر
همچنین تدارک نهار روز سه شنبه هم دیده شده است
آدرس: مشهد . خواجه ربیع.خیابان شهید ساده بهلولی. منزل کربلایی یحیی غفرانی بهلولی
تلفن :۰۹۱۵۱۰۴۵۲۹۷
وعده دیدار کلیه اعضا هیت روستای رهنه مشهد . پس از صرف نهار همه به سوی حرم مطهر رضوی حرکت خواهیم کرد
در این مراسم آقای خدادادی رییس هیت مدیره سخنان مهمی در مورد مردم روستا ..موقعیت روستا و بقیه مسایل ایراد نمودند .........البته خداوند ایشان را برای روستا نگه دارند چون زحمات زیادی تا بحال کشیدند.........هرچند بقیه مسولین روستا تاکنون بیکار نبوده و کارهای انجام داده اند
معدن روستا هم که به سلامتی به ثبت رسیده
شرکت تعاونی هم که راه افتاده
همه چیز فراهم شده جهت بهره برداری
ایشاله که برای مردم روستامون خیر خواهد بود
فعلا............
هرکی خبری جدید داره تو نظرات لطف کنه و نظر بده
البته کوچه اصلی روستا هم داره شکل خوبی به خودش میگیره.....اجرکم عند اله برادران
یه خبرایی شنیدم در مورد اینکه امسال در روستا شب های محرم تفاوت زیادی با سالهای قبل داره
البته خدا کنه اینجوری نباشه..............
شنیدم هر طایفه میخواد امسال شب های محرم را به صورت جداگانه برگزار کنند
البته ناشی از اون نزاع هایی که گفتم ممکنه باشه............
شنیدم میخوان دو سه تا هیت راه بندازند............البته من هنوز نرفتم روستا که ببینم چه خبره...
ایشا اله که خیره.....
نمیدونم دیگه چی بگم
شماییکه این مطلبو میخونی نظرت چیه در این مورد........؟؟؟؟؟؟؟
با توجه به افزایش مخارج و پایین بودن در آمد اکثر اهالی روستا، به نظر می رسد دولت محترم می بایست نسبت به اشتغال اهالی این روستا و روستا های اطراف فکر اساسی بردارد تا از مهاجرات آنها به شهر و مشکلات بعدی جلو گیری شود .(دولت می تواند با پرداخت وام های قرض الحسنه جهت رفع مشکلات کاری، قدمی موثر در این زمینه بردارد).
زمین ورزش
با توجه به رشد جمیعت جوان روستا وجود یک سالن ورزشی چند منظوره مناسب در روستا از ضروریات به نظر می رسد تا با هدفمند شدن اوقات فراقت جوانان در سلامت جسمی و روحی آنها قدمی برداشته شود .
مشکلات اجتماعی
ضمن احترام به تمامی اهالی محترم روستایم متاسفانه هر چند مدت ناراحتی و دلخوری ها و .....در بین هم روستایی ها پیش می آید که بنده حقیرو کوچک تمام اهالی روستا این موارد را ناشی از ندانستن مسائل اجتماعی و دینی هموطنانم می دانم که به نظر بنده وجود یک روحانی با علم و متدین که هدفش رضایت حق تعالی باشد تمامی این مشکلات را حل خواهد کرد .ان شاء الله که در آینده نه چندان دور این امر محقق گردد. البته حاج آقای هزاره به نوبه خود یک استاد به تمام معنا هستند و شخص خودم ارادت خاصی به ایشان دارم.
جالب است بدانید که در تمامی انتخاباتی که در کشور بر گزار می شود مسولین مختلفی به روستا ما می آیند ولی باز هم این مشکلات را داریم .البته ما خداوند را شاکریم که در 12سال اخیر امکاناتی از قبیل برق ،آب، تلفن و خانه بهداشت و در حال حاضر هم معدت روستا نسیب ما شده است وامیدواریم تا هر چه زودتر مشکلات دیگر روستا هم بر طرف شود .
من می نویسم تا شاید به گوشی کسی برسد و یا به گوش کسی برسانند و آن کس کسی باشد که ثابت کند که کسی هست و ما دست آن کس را می بوسیم که پایش را به روستای کوچک ما بگذارد .
ادامه دارد..... به زودی عکس های از روستا را در وبلاگ خواهم گذاشت تا دوستان بیشتر با روستای رهنه آشنا شوند .
به چیز بود که من واقعا میخوام معذرت بخوام از کسایی که احساس میکنن بهشون توهین شده
رسما معذرت میخوام و منتظر انتقاد یا پیشنهاد شما دوستای گلم هستم
یه دوستی لطف کرده و میگه که دیگه در مورد معدن چیزی ننویس
منظورم این بوده که نا خواسته بوده
هر کی هر جور میتونه آزاده که برداشت کنه
من واقعیتو مینویسم
و قصد توهین به هیچکس رو ندارم
اعم از شورا و یا هر کسی دیگه
معدن در حوالی کوههای هشت بنده رهنه.......سفیددال . شنایان .برمایان . هستش
میگن تا سیصد سال سنگ آهن میشه ازش استخراج کرد
میگن به هر خانوار از روستا در ماه یک میلبون پول میرسه(البته اگه راه بیفته)
یه خبرایی به من رسیده که بد نیست بدونین
میگن طرفی که معدنو کشف (البته به ثبت نرسونده..... که میشه گفت دزدی ) بالغ بر سه میلیارد از معدن طی ۲۲ روز سود کرده
میگن مهندسای صنایع معادن اومدن و عیارشو سنجیدن ۶۸ درصد خالصی داره
مردم روستا سه نفر رو نماینده کردن که از حقشون دفاع کنه
۱-حاجی غلامحسین خدادادی
۲-روح اله باراده
۳-حاجی محمد شکری
در ضمن آقای خدادادی داره لیست تهیه میکنه از مردم روستا و میخواد شرکت تعاونی بزنند و این ثروتو بین مردم توضیع کنند
فعلا اینارو داشته باشید تا بعد
دیشب رفتم روستامون................آخه عروسی دعوت بودیم![]()
تقریبا همه بودند
بجز یه تعداد از فامیل که اونم مثل تموم عروسی های دیگه بنا به دلایلی که باز اونم خودتون بهتر میدونین نتونستن بیان(قبلا جریانشو گفتم)............![]()
یه سری پیشنهاداتی دادند که ایشاله حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت
یه سری هم انتقاداتی داشتند که بنده با کمال میل پذیرفتم............
روحانی و یه تعداد از بزرگا پیشنهاد کردند که در مورد معدن روستا یه چیزایی بنویسم
هنوز درست نمیدونم چی به چیه و کی به کیه...............
فقط میدونم یه نفرایی پیدا شدن از یه جایی دیگه اومدن تو کوهای روستامون اقدام به اکتشاف و استخراج معدن میکنن..............
البته مردم عزیز روستا رفتند و جلوشونو گرفتند![]()
من نمیخوام چیزی در مورد کسایی که این کارا رو میکنند و چه کسایی که پشت این قضیه هستند و پشتیبانی مالی و سیاسی میکنند صحبت کنم چون این مردم روستا هستند که حقشونو خواهند گرفت(ان شا اله) ..............فقط میخوام به شورا و بزرگای روستا بگم که.............
آقایون محترم:![]()
این روستا چندین شهید و ایثارگر تقدیم این انقلاب کرده..............
درسته که شورا هستین و مردم به شما اعتماد کردند و رای دادند
چگونه شما به همین راحتی اجازه میدین چند نفر اونم از جایی دیگه بیان سرمایه روستاتونو ببرن؟
در هر صورت اگه معدنی یا چیز دیگری باشه حق مردم روستای شهید پرور رهنه است که استفاده کنن نه کسای دیگه..............
هرکی مسئوله باید جواب بده.......چه این دنیا .چه اون دنیا
والسلام
نمیدونم چه زمانی این حرفو زدند...........
یادمه پدر بزرگا و ماد ربزرگای روستای همیشه اینو میگن که یه سنگی (لوح) چندین سال قبل پیدا شده که روش نوشته شده بود هیچ وقت رهنه آباد نمیشه یا آبادی قبول نمیکنه...........
فقط همین
قضاوتش پای شما
یادتونه از طرح هادی تو روستامون گفتم؟![]()
یادتونه گفتم که قراره اجرا شه؟![]()
خوب خدا خیرتون بده
یکی نیست به این کسایی که در رابطه با این قضیه هستند بگه........
آهای آقایون.........
شما که نمیتونید اجرا کنید پس لطف کنید اگه به ضررتون نیست (که حتما هم هست) برید کنار که یکی دیگه اجراش کنه
البته این بنده خداها حق دارن که کنار نمیرن
چون تا بودجه ای میاد اول باید شکم خودشونو سیر کنن بد اگه چیزی موند تو روستا خرجش کنند
اینجوریه دیگه
مملکت ما شده باند و باند بازی و پارتی بازی![]()
شایسته سالاری که نیست![]()
هرکی هم بخواد صادقانه کار کنه
به قول یارو
(زیرآبش خورده است)![]()
به امید روزی که همه چی درست شه.....................
همه میگن نمیشه......
ولی یه کسایی میگن میشه......
اما کی میشه.............................؟؟؟؟![]()
طرح هادی رو میگم.. از خیلی وقتا پیش قرار بود تو روستامون اجرا شه اما بنا به دلایلی نشد....
میگم دلیلشو..
یزرگای قدیمی روستا بودن .... میگفتن نمیخواد.. چون مالک بودن یا به عبارتی اگه اجرا میشد اول خونه های اونا رو خراب میکردن....
اما ظاهرا این بار ....
جوونای روستا میخوان این کارو انجام بدن.........
کار خوبیه شروعش که خوب بود
تا ببینیم کی تموم میشه به سلامتی
ما که خیلی امیدواریم....................![]()